UMNO vs Karpal Singh - Denda RM1000. UMNO vs Nizar - Free of Charge.

Asalnya dua kisah.. pasal Karpal Singh hari ini.

Kisah Satu:

4 orang Pemuda UMNO Kartun yang kepung Karpal kena denda RM1,000.00 dek Jawatankuasa Pilihan Dewan Rakyat. Sebabnya, kepung Karpal "OKU" di luar parlimen 26 Feb, 2009 dulu. Hukuman itu maksimum berdasarkan peruntukan undang-undang mengikut Seksyen 9 Akta Majlis Parlimen (Keistimewaan dan Kuasa) 1952.

Empat bulan baru dapat keputusan. Cepat ka lambat..? Aku ingat Ketua Hakim Negara saja yang komplen hakim mahkamahnya lembap. Rupanya ada lagi puak lain pun sama.

Kisah Dua:

Karpal kata RM1000 itu tak munasabah untuk kesalahan tersebut, suatu penghinaan.

Aku setuju jugak - jika dari segi nilai denda.. RM1000 hanya besar di zaman 1952 sewaktu akta tersebut digubal dan dikuatkuasa. Sekarang setelah 50 tahun bagi ahli politik puak UMNO, RM1000 tu mungkin macam RM10 saja kot. Tak lekat celah gigi pun.. kot.. pada depa. "Lain kali, kita buleh buat lagi!"

Maka aku tambah dengan Kisah Ketiga:

Andailah puak polis yang merempuh bersenjata (semi-merampas kuasa jugak tu) di DUN Perak tempohari.. berapa agaknya denda depa kena bayar. Rasanya memang tiada akta DUN Perak seperti di parlimen. Kalau ada pun, mungkin dua kupang lima duit sahaja. Pengeras.. untuk para 'yang bijaksini' berkaitan.

Yang mahai tu.. Karpal dikepung puak UBN di bangunan bangunan, luar dewan - tak bagi masuk. Yang si Sivakumar, Speaker Perak pulak dicempung dari dalam dewan - usung keluar dewan. Yang mana lagi teruk? Yang mana confirm - physical assault?

0 comments:

Post a Comment