Orang Asli Ditindas BN Pahang - Isu Ke Manek Urai

Diberitakan semalam dalam TheNutGraph (29/06/2009 - 7.33pm) bahawa perwakilan orang asli menghantar satu memorandum kepada ahli-ahli parlimen PKR untuk memprotes penafian kerajaan BN Pahang untuk mewartakan tanah-tanah tradisi Orang Asli. Memorandum itu juga memprotes langkah kerajaan negeri membenarkan pemilik-pemilik ladang membuka tanah pertanian di tanah-tanah tradisi Orang Asli.

Menurut Yusri Ahon, Penolong Setiausaha Kg. Orang Asli Sg. Mai, Jerantut - adalah menjadi hak dan kewajipan untuk mempertahankan tradisi dan budaya komuniti mereka selama ini dari ditindas.

Yusri berkata bahawa dalam mesyuarat majlis eksekutif negeri Pahang pada 1997 telah menetapkan bahawa semua tanah dimiliki penduduk pribumi hendaklah ditukar kepada tanah simpanan persekutuan di bawah Seksyen 7(1) Akta Orang Asli 1954. Celakanya, pada masa yang sama, kerajaan negeri menolak untuk mewartakan tanah milik Orang Asli.

"Kami penduduk pribumi asal, tetapi seperti kami menyewa tanah yang dimiliki kerajaan," kata Yusri. Katanya lagi, beberapa kawasan tanah milik komuniti Orang Asli dilupuskan di bawah polisi kerajaan Pahang, termasuk tanah perkuburan nenek moyang mereka. kehilangan tanah itu menyukarkan pertanian tradisional mereka - padi huma - sebagai pertanian sara diri mereka selama ini.

Orang asli sebelum ini menuntut cuma 127,706 hektar tanah di Semenanjung Malaysia. Namun begitu, di bawah polisi undang-undang tanah baru pada November 2008 oleh oleh Menteri Pembangunan Tanah dan Wilayah, Muhammad son of Muhammad Taib, para penduduk pribumi Semenanjung itu telah kehilangan 69,698 hektar tanah hak mereka. Banyak tu.. 54.6% hilang, yang tinggal 45.4% sahaja? Gila babi punya Mike Tyson.

Dalam satu sidang akhbar di Parlimen semalam, Ahli Parlimen PKR bagi Kuantan, Fuziah Salleh, berjanji akan melakukan apa yang termampu untuk menyampaikan memorandum tersebut kepada kerajaan BN Pahang.

Macam itulah.. dengarnya dulu ada tokoh pemimpin BN minta rakyat Melayu mengenangkan isu penaklukan Tanah Besar Amerika di zaman dahulu hingga kaum Red Indian kehilangan hak dan tanah. Konon agar jangan terjadi begitu pada kaum Melayu di Malaysia ini, pada masa ini. Konon negeri Perak akan terjajah oleh Cina DAP. Alasan paling kartun aku pernah dengar.

Tapi mereka terlupa.. kaum asli di Malaysia lah yang sebenarnya menerima nasib seperti Red Indian. Tak pernah belajar sejarah ka puak-puak ini ?

Dan untuk Tok Nan - MB Pahang, jawablah sementara kamu di dunia. Berat nanti kalau nak tunggu di akhirat. Orang Asli ka, orang kafir ka.. semua diberi hak bertanya kenapa mereka dizalimi dalam Mahkamah Allah di Hari Perhitungan. Apa kamu nak jawab depan Rabbul Jalil nanti.. ?

Itu satu perkara.. Lagi satu perkara.. kenapa nak kaitkan ke Manek Urai?

Sebab Kerajaan Persekutuan BN Kartun telah menafikan hak royalti minyak hak milik rakyat peribumi Kelantan! Tu pun dok beda'ah lagi.

1 comments:

  • fight for our right!!!!!!!!!...kerajaan umpama penjajah bagi orang asli di semenanjung...jikalau kaum melayu mempyai hak keistimewaan....maka kami sebagai pribumi berhak mendapatkan tanah kami...tanah adat kami ,hak keistimewaan orang asli.....!!!!!

Post a Comment