Krisis Kewangan Global - Madoff Dipenjara 150 tahun

Terbaru dari TheMalaysianInsider - 30/06/09 - 7:27am pagi ini, Bernard Madoff, 71, dihukum dipenjara 150 tahun - hukuman maksimum di atas jenayah jahat luarbiasa dalam penipuan terbesar pelaburan Wall Street bernilai USD 65 bilion. Krisis kewangan ini dikatakan terbesar sejak era Kemelesetan Besar 1930-an.

Okay.. 150 tahun penjara. Ini bermakna kalau ikut hukum akal, dia bakal menamatkan hayatnya dalam penjara. Kecualilah dia dipanjangkan umur oleh Tuhan hingga berumur 221 tahun (Guiness World Record), dapatlah dia menjenguk lagi dunia pada tahun 2230 kelak. Kita pun entah dah tak ada..

Para pelabur yang tertipu bersorak dan bertepuk tangan ketika hakim Denny Chin menjatuhkan hukuman. Apa maknanya? Semua orang suka bila yang bersalah dihukum setimpal dan adil.

Dengarnya Kerajaan BN juga memanipulasi wang rakyat Malaysia.. juga menyalahgunakan kuasa. Dengarnya juga, ada rampasan kuasa dan pemerintahan kudeta. Entah negeri mana tah.. dengarnya di Perak. Dengarnya juga ada negeri tidak diberi royalti minyak.. Kelantan rasanya.. Bagaimanapun, dengarnya pula.. tiada kes sebegitu pula di Malaysia..? Kerajaan BN menafikan. Kalau kes dibangkitkan di mahkamah, yang failkan kes silap-silap boleh dipersalahkan pula..

Ya.. kehakiman di bawah kerajaan BN. BN apa?.. BN Kartun. Adil? Piirah.

1 comments:

  • selagi rakyat mengundi ubn bermakna rakyat merelakan salahguna kuasa dilakukan. malangnya rakyat malaysia!

Post a Comment