Guna Istilah Selsema Babi - Rais! Muahaha

Pernah tengok Rais Yatim kalau bercakap dalam televisyen? Kalau dia bercakap, kata-katanya penuh takzim, berhati-hati, bersukat-sukat dan bertimbang-timbang ala kati. Baguslah cara itu sebagai seorang Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan. Kih kih.

Tetapi kata-kata takzim Menteri Penerangan itu tak diikuti dek pengacara televisyen sendiri. Pengacara tv lebih suka sebut Selsema Babi berbanding Influenza H1N1. Muahahaha. Dah tu pulak.. Bernama 20:01pm malam ini melaporkan bahawa Rais Yatim mencadangkan supaya semua pengamal media kembali menggunakan istilah 'selsema babi' bagi menggantikan istilah 'Influenza A (H1N1)' yang digunakan sekarang. Double Muahahahaha. Pening la Menteri Kesihatan.

Pastu, Rais kata: "ini bagi memastikan orang ramai sedar akan bahaya selesema ini dan mesej mengenainya dapat disampaikan dengan lebih tepat kepada mereka". Triple Muahahaha. Wah, kalau selsema babi baru orang sedar? kalau Influenza H1N1 tu, orang tak kisah? Kih kih kih.

Gunalah apa pun nama penyakit itu, ianya tetap penyakit merbahaya. Orang ramai memang dah lama sedar bahayanya. Yang tukang bawa penyakit itu, bukan orang miskin jelata - tetapi yang jenis keluar masuk ke luar negara.

Sebenarnya penyakit paling bahaya ialah Wabak Penyakit Selsema Babi Politik Malaysia! Yang ini BN Kartun pula yang tukang bawanya. Bab yang ni, aku tak mau 'bermuahaha'. Yang ni aku nak maki... "Haram jadah".

2 comments:

  • salam. selsema babi politik tentu tiada vaksin lagi. Influenza A++. Nak baik, BN kena lingkup dulu dan dikuarantin.

  • lepas ni, suruh buang istilah khinzir dari stok istilah DBP. Guna 'babi' lagi senang.

Post a Comment