MALAYSIAN MIRROR - Laman Web Berita Online 30 Jun

Pengaruh media elektronik berasaskan laman web diakui memberi impak besar terhadap masyarakat di Malaysia. Persaingan semakin sihat. Portal-portal berita online alternatif seperti Malaysiakini, TheMalaysianInsider, TheNutGraph, The Edge Malaysia, mStar dan sebagainya telah mendapat tempat di kalangan rakyat Malaysia.

Terkini, Bernama melaporkan pesaing terbaru sudah tiba - Malaysian Mirror.

Laman berita online terbaru ini akan dilancarkan pada 30 Jun, 2009 oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad, kata editor Malaysian Mirror Francis Siah.

Malaysian Mirror dikatakan dimiliki oleh beberapa pelabur. Beberapa bekas wartawan dari media tradisional akan menunjangi laman tersebut yang bakal dioperasikan oleh 15 orang staf editorial.

Pelopor laman web berita online politik alternatif di Malaysia adalah Malaysiakini, yang mula beroperasi pada 20 November, 1999. Ianya digemari oleh ramai golongan muda dan dewasa kerana laporannya yang terbuka dan telus, jika dibandingkan dengan media berita tradisional online sedia ada seperti TheStar Online, Utusan Online dan NST Online. Kemudiannya, beberapa laman web lain yang berorientasikan berita mula ikut serta.

Best kan? Semakin banyak media alternatif, semakin telus politik Malaysia. Aku tak nafikan, akan ada agenda di sebalik pemilikan laman tersebut. Itu yang aku tertanya-tanya.. adakah ianya pro-BN.. atau pro-PR.. atau pro-Mahathirisme sendiri. Atau mungkin juga.. puak yang geram dengan Malaysian Today. Kih kih kih.

Apa-apa pun, semoga berita yang dipapar kelak adalah berita yang berkualiti, terkini, adil, telus dan menggambarkan hasrat rakyat dan para pemimpin tanpa bias di bumi Malaysia. Sama-sama kita tunggu 30 Jun nanti..

4 comments:

Post a Comment