Ketua Pemuda PAS - Pembantu Rumah Islam Hanya Untuk Keluarga Muslim

Aku bersetuju dengan saranan Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) meminta kerajaan Malaysia tetapkan peraturan supaya pembantu rumah beragama Islam dari Indonesia atau negara lain hanya dibenarkan bekerja bagi keluarga Islam. Dalam pada itu, keluarga bukan Islam pula hanya dibenarkan mengambil pembantu rumah bukan Islam sahaja. Bagus cadangan ini.

Menurut Ketua DPPP, Nasrudin Hassan - perkara itu dah pun beberapa kali disaran oleh DPPP serta beberapa NGO lain sebelum ini. Tujuannya agar isu penafian hak seperti dilarang bersolat dan berpuasa, tidak mendapat makanan halal, tempat tinggal yang selesa dan bersih dan gaji berpatutan dapat diselesaikan.

Masalah ini kalau tak ditangani dan dibiarkan berlarutan tentunya dapat mengeruhkan hubungan antara Malaysia-Indonesia. Kesannya kita dah nampak berikutan beberapa kes penderaan pembantu rumah Indonesia baru-baru ini sampai Menteri Tenaga Manusia dan Transmigrasi Indonesia, Erman Suparno cadangkan pemberhentian penghantaran pembantu rumah dari Indonesia ke Malaysia buat sementara waktu.

Selama hari di kawasan perbukitan aku, pernah dengar rungutan wanita Indonesia yang tidak bekerja di kedai dan restoran bukan Islam yang tidak tahan. Sudahlah di'abdi'kan secukupnya, hak bersolat tidak diendah, nak bertudung tak diberi. Binatang babi juga diperbabikan oleh tokeh mereka agar pekerja@abdi mereka menerima babi seperti tokey ini menerima babi sebagai sebahagian kehidupan babi mereka. Memang babi puak ini. Bagi spesis puak ini, aku memang suka dan bersyukur bila pekerja@abdi mereka berjaya melarikan diri.

Pada pandangan aku, isu kezaliman majikan bukan Islam (yang terlibat) terhadap pekerja muslim ini, terbahagi kepada tiga:

  • Majikan menafikan hak sebagai seorang Islam - (keperluan makanan halal, hak beribadah seperti solat, puasa, menutup aurat, tempat tinggal yang bersih dan sebagainya). Ini penderaan akidah.
  • Majikan menafikan hak sebagai seorang manusia - cuai atau sengaja mendatangkan kecederaan fizikal dan mental. Ini penderaan fizikal dan mental.
  • Majikan menafikan hak sebagai seorang pekerja - menipu atau tidak memberi gaji yang selayaknya, tidak memberi cuti sewajarnya, tidak memberi waktu rehat secukupnya. Ini perhambaan zaman moden.

Sememangnya Kerajaan BN - WAJIB - ambil tindakan. Jangan hanya nak kerajaan perpaduan, tetapi saranan untuk sama-sama mengajak kepada makruf dan mjencegah kemungkaran tidak mahu diikut. Bersatulah kepada Islam seluruhnya. Baru betul.

2 comments:

Post a Comment