Isu Kerajaan Perpaduan - Komponen BN Pun Celaru

Seperti biasa, aku tidak nampak bagaimana konsisten kerajaan BN. Sejak PPSMI, diikuti isu yuran sekolah, disambung terkini Kerajaan Perpaduan (UG). Sedia maklum bahawa Najib diikuti Muhyiddin amat mengharapkan UG dengan PAS. Bila PAS nakkan perpaduan itu mesti bersama PKR dan DAP, UMNO-BN jelas kecewa.

Hari ini pecah berita bahawa di kala Bos BN cuba menjual konsep 1Malaysia, pemimpin parti komponen BN pula celaru dengan hasratnya berhubung visi UG itu.

Berkaitan seruan Najib si PM agar PAS menimbangkan perpaduan untuk kepentingan Melayu-Islam, pemimpin MCA pula berpendapat sebarang perbincangan perpaduan perlulah untuk kepentingan nasional, bukannya perkauman. Dalam pada itu, pemimpin MIC pula berpandangan tiada masalah hasrat Najib dan UMNO itu, malah perpaduan dalam kaum terbesar itu boleh mengukuhkan lagi negara.

Semalam Najib mengajak PAS melupakan perbezaan politik dan bekerjasama dengan UMNO atas nama perpaduan Melayu-Islam. Dalam pada itu, Najib menolak usaha kerajaan Perpaduan antara Barisan Nasional-Pakatan Rakyat. Kih kih kih. UMNO hanya hanya berminat bersekongkol dengan PAS, dan ini yang menimbulkan kecelaruan di kalangan komponen bukan Melayu dalam BN.

Pemimpin MCA seperti Naib Presidennya - Liow Tiong Lai, tidak mahu beri komen dengan kenyataan Najib tetapi katanya sebarang bentuk perbincangan perpaduan perlu berasaskan pluralisme. Liow, juga Menteri Kesihatan berkata, konsep UG itu sendiri asalnya dianjurkan oleh PAS secara kabur samada UG melibatkan hanya PAS-UMNO atau seluruh PR-BN. Pulak dah.. kih kih kih.

Pandangan Liow disokong oleh pernyataan Timbalan Menteri Pendidikan, Ketua Pemuda MCA yang lagi hebat. Kata Lee Ka Siong, MCA langsung tak pernah memikir sama sekali nak bersekongkol dengan DAP, berkaitan perpaduan masyarakat Cina di Malaysia. Muahahaaha.

Di sebaliknya, pemimpin MIC pula berpendapat tak perlu risau dengan idea UG berasaskan kaum. Ketua Perhubungan MIC yang juga Timb. Menteri Wilayah Persekutuan, M. Saravanan - negara ini belum bersedia untuk UG pada masa ini, tetapi perpaduan di kalangan kaum majoriti adalah lebih patut diutamakan. Dia ni bersetuju sepenuhnya dengan UG versi Najib, cuma negara ini masih belum bersedia untuk mewujudkan sebuah bangsa Malaysia. Ho ho ho.. itu pulak kata dia.

Bagi Joseph Salang Gandum pulak, Ahli Parlimen Julau dari Parti Rakyat Sarawak (PRS), menyokong sepenuhnya seruan Najib ke arah perpaduan Melayu-Islam untuk mewujudkan 1Malaysia. Si Joseph ni lagi senang.. pandangannya tiada masalah langsung jika mana-mana kumpulan nak bergabung. Cuma yang dia tak suka ialah jika gabungan yang terbentuk itu menekan pula kumpulan lain. Muahaha.

Itulah.. kisah BN dan komponennya. Si BN Kartun terjun dengan cerita-cerita lawaknya. Biarkan! Biarkan!

1 comments:

Post a Comment