Stadium Gong Badak - Di Mana Silapnya ?


Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Terengganu yang berharga RM270 juta dirasmikan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 10-05-2008. Bumbung utama Stadium Bolasepak Gong Badak ini runtuh kira-kira jam 7.30 pagi Selasa 02-06-2009. Tak sampai setahun!

Innalillahi wa-inna ilaihi rojiuun. Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita dikembalikan. Syukur Alhamdulillah, runtuh stadium tu bukan masa ada pertandingan bolasepak. Masya Allah, kejadian tersebut menunjukkan betapa rakusnya prosedur pembinaan dijalankan. Nastaghfirullah - kita diperlihatkan impak negatif antara projek mega pemerintahan BN ketika itu. Subhanallah.

Kita tengok satu komen oleh seorang arkitek di Malaysia Waves:

saji said...

Satu cubaan arkitek tempatan anak Negeri Terengganu (ATANT) untuk meniru gaya atau style seni bina generasi baru yang dinamakan teknorganik atau seni bina high tech dalam bentuk organik bersekala besar yang dipopularkan oleh arkitek Renzo Piano, arkitek kelahiran Italy di sebelah Barat dan arkitek Kuisho Kurikawa, arkitek kelahiran Jepun di sebelah Timur.

Tetapi, dengan robohnya bumbung Stadium Gong Badak di Kuala ( Terengganu (SGBKT) pada pagi Selasa lalu yang merupakan elemen atau ciri utama seni bina gaya teknorganik, maka cubaan ATANT itu ternyata gagal.

Persoalan yang mungkin ditanya, mengapa arkitek Piano dan Kurikawa tidak gagal, tetapi ATANT gagal, dalam erti kata kedua-duanya itu tidak menghadapi masalah bumbung runtuh seperti yang dialami oleh ATANT? Jawapan saya ialah;

a)Arkitek Piano dan Kurikawa mempunyai kemampuan luar biasa dalam menghasilkan gaya seni bina teknorganik bersekala besar tersebut, khasnya dari segi kemampuannya menyediakan reka bentuk struktur bumbung besi dengan imput reka bentuk produk serta garapan ciri-ciri organik lengkap dengan detail2 sambungan yang menakjubkan hingga peranan jurutera struktur seperti dihadkan kepada tanggungjawab menyediakan saiz dan spesifikasi elemen2 dan komponen bumbung termsuk saiz bolt dan nuts.

Hendak percaya atau tidak, tanyalah kepada Peter Buchanan, seorang pengkritik seni bina tersohor yang banyak mengkaji dan menulis mengenai seni bina gaya teknorganik yang dihasilkan oleh arkitek Piano dan Kurikawa melibatkan bangunan Menil Collection, USA, IBM Travelling Pavilion, Italy, dan Kansai International Airport, Jepun yang dihasilkan oleh arkitek Piano dan bangunan terminal KL Sentral, Malaysia yang dihasilkan oleh Kurikawa.

Sebaliknya, ATANT hanya mempunyai kemampuan untuk menyediakan lakaran seni bina struktur bumbung SGBKT yang melengkung itu, dengan maksud beliau memerlukan sokongan kuat daripada jurutera struktur dalam kumpulan perunding beliau atau subkontraktor pakar bagi membantu beliau menghasilkan reka bentuk struktur bumbung yang beliau mahukan.

b) Arkitek Piano dan Kurikawa menggunakan struktur bumbung besi jenis TRUSS SYSTEM bagi bangunan masing-masing di atas yang dianggap amat sesuai bagi reka bentuk bumbung bangunan berupa organik dari segi mengurangkan ciri high tech, khasnya.

Sebaliknya, ATANT menggunakan struktur bumbung besi jenis SPACE FRAME SYSTEM yang bukan sahaja high tech bentuknya, malah sesuai bagi reka bentuk bumbung rata dari aspek kekuatannya.

Jika nak tengok foto-foto sensasi stadium runtuh ini, sila ke blog The Blog of My Life. Menarik. Ulasan beliau tentang faktor stadium runtuh akibat tembakan laser juga boleh ditimbangtara dan diambilkira oleh kita. Kih kih kih.

Komen aku pulak - selepas ini, jangan la Kerajaan BN tetiba kelam-kelibut nak buat mega project bina loji nuklear pulak! Nak bagi bunuh mati orang?

1 comments:

Post a Comment