Isu Ibu Orang Asli Berumur 11 Tahun - Kenapa BN Risau?

Hari ini, Murugiah berjalan lagi. Dulu ke hospital KL - terjenguk doktor-doktor baca suratkhabar & berinternet. Hari ni, Bernama kata dia ke hospital lagi - terserempak pulak dengan kes ibu -ibu muda.
PETALING JAYA, 3 Julai (Bernama) -- Seorang Timbalan Menteri terkejut besar ketika beliau melawat ke wad bersalin Hospital Cameron Highlands baru-baru ini dan mendapati kanak-kanak Orang Asli menjadi ibu pada usia yang terlalu muda iaitu antara 11 dan 12 tahun.

Namun begitu, yang lebih membimbangkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk T. Murugiah adalah kejahilan golongan bawah umur ini bahawa mereka perlu mendaftarkan kelahiran bayi mereka.

Beliau berkata kanak-kanak perempuan terbabit akan pulang ke tempat tinggal mereka di kampung terpencil dan bayi yang dilahirkan itu langsung tidak ada sijil lahir.

"Ini akan membawa masalah bukan hanya kepada anak, ibu bapa malah kepada kerajaan juga di masa depan," katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan penduduk kawasan perumahan Putra Heights, Subang Jaya dekat sini, Murugiah berkata beliau akan membawa isu itu kepada Jabatan Pendaftaran Negara bagi melihat sama ada mereka boleh melantik segera seorang pegawai khas untuk mengendalikan kes sedemikian.

Murugiah berkata kes serupa turut berlaku di Sabah serta Sarawak dan penyelesaiannya perlu dicari bagi mengelak masalah di kemudian hari.

Katanya setiap tahun jumlah aduan yang diterima oleh Biro Pengaduan Awam mengenai kanak-kanak tanpa sijil lahir adalah tinggi dan tugas menyelesaikan sebahagian daripada kes itu agak mencabar.

Kenapa BN risau? Jika ibu muda yang berumur 11-12 tahun itu kerana tidak bersekolah - itu salah BN.. sapa suruh tak buka sekolah khas untuk orang asli di tempat depa. Mana Jabatan Hal Ehwal Orang Asli? Ada jenguk ka kebajikan dan keperluan masyarakat sendiri?

Setakat umur 11-12 tahun itu, aku sikit tak risau. Kih kih kih.. BN Kartun saja yang risau.

Betul.. Puak orang asli antara kaum yang lewat daftar surat lahir. Itu yang lahir di hospital.. bagaimana dengan yang beranak nun dalam belantara? Merek bukan komunis, mereka bukan pendatang haram. Mereka anak watan! Anak pribumi Malaysia.

Kerana lewat daftar kelahiran, umur depa yang sebenar adalah lebih dewasa dari yang tersurat dalam surat beranak. Sebab itu kalau ada pertandingan sukan peringkat sekolah rendah, pi tengok saiz budak dari sekolah orang asli. Dah berkumis.. kih kih. Sebab itu depa selalu wakil negeri untuk sukan.. sebab advantage ada. Setakat lompat jauh, lompat tinggi - kacang saja. Kalau ada lawan gusti dalam MSSM, tentu depa menang.

Sebab tu, aku tak heran ada ibu-ibu orang asli yang berumur 11-12 tahun. Sebab umur depa lebih dewasa dari yang sebenar - jangan terkejut jika mungkin 4-5 tahun lebih tua. Maka, pada umur 15-17 tahun memang tahap kesuburan depa paling tinggi. Agaknya Menteri tu lagi terkejut beruk, kalau dikatakan bapa-bapa bayi itu pun berumur 12-13 tahun. Kih kih. ya, sebab memang mereka sudah dewasa.

Jadi, mengapa BN risau dengan isu surat beranak? Paling mudah, macam ni. Bila tidak daftar, anak tu nanti tak dak IC. Bila tak dak IC, nanti tak buleh mengundi. Penat saja, hantar bertong2 duit dan arak ke rumah panjang macam di Sabah Sarawak tu bila musim pilihanraya, kalau penghuninya tak boleh mengundi. Rugi lah BN. Kih kih.

Bila tak dak surat beranak, kerajaan tentu disalahkan kalau budak-budak tu tak boleh bersekolah seperti isu di Sabah. Last-last, Hishammuddin semasa masa jadi Menteri Pelajaran paksa sekolah kasi masuk jugak budak-budak ni - walau tanpa surat beranak. Nak bagi senang orang pendatang Filipina jadi warganegara? Supaya boleh undi BN? Gila hapa. Gila pun tak apa.. sebab Sabah adalah lubuk parlimen untuk kesinambungan hayat Kerajaan Pusat BN. Kih kih.

Bagi aku.. yang salah bukan orang asli. Yang salah agensi kerajaan BN Kartun yang tak meneroka permasalahan orang asli. Bukan mereka jahil. tetapi mereka tidak diajar dan dididik. Kalau mereka tak buat surat beranak, kenapa tidak diajar kaedahnya. Itupun baik juga mereka sanggup beranak ke hospital.. kalau beranak guna bidan kampung depa kat pedalaman tu..? Lagilah tak dak surat beranak.. bukan ka.

Darjah ketersampaian yang rendah untuk ke petempatan orang asli yang terpencil, bukan alasan BN mengatakan mereka jahil. Sebab itu orang asli tak dapat pendedahan tentang agama, juga isu semasa. Mereka di'jahil'kan oleh BN - agar tidak menuntut hak mereka.

Macam kisah tanah pribumi orang asli Pahang dirampas lebih 50%. Mereka tidak jahil.. tetapi mereka ditindas dan dianaktirikan. Oleh siapa?.. siapa lagi, kalau bukan BN Pahang yang celaka.

0 comments:

Post a Comment