PRK DUN Manek Urai - Rezeki Melimpah ke Sekolah

Kih kih kih. Nak tergelak ada, geram pun ada. tapi itulah.. setiap kali PRU atau PRK diadakan, setiap kali itulah akan ada projek mee segera oleh BN Kartun. Geram aku adalah kerana BN sering menafikan mereka buat projek pasang siap, peruntukan pantas-lulus dan pemberian berbentuk rasuah.

Kali ini, mereka tahu mereka berdepan dengan orang-orang yang 'hang bagi aku ambik, undi cerita lain'. Maka dipesongkan kaedah pemberian 'sedekah' kepada budak-budak pulak.
Seramai 6,142 pelajar sekolah rendah, menengah dan sekolah Arab di Manek Urai mendapat perhatian Kementerian Pelajaran yang akan memberikan mereka bantuan uniform dan beg sekolah secara percuma.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Mustapa Mohamed berkata pemberian itu telah dinyatakan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada beliau beberapa hari lalu sebagai tanda ingatan kementerian berkenaan.

"Tan Sri Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran telah menyatakan kepada saya untuk memberikan bantuan itu kepada semua pelajar di Manek Urai tanpa seorang pun terkecuali.

"Ini sebagai tanda ingatan daripada kementerian dan juga dapat meringankan beban rakyat di sini," katanya kepada pemberita dalam sidang akhbar di Pusat Operasi BN di Manek Urai hari ini.

Ni taik kucin apa? Bau busuk meghengak. Kalau tanda ingatan, pi la bagi kat semua murid sekolah seluruh Malaysia - baru adil. Atau sekurang-kurangnya, bantuan percuma untuk semua murid yang fakir miskin anak yatim seluruh Malaysia. Baru betul.

Lagi satu.. meringankan beban rakyat? kepala hotak depa. Woit, sekolah dah jalan setengah tahun. Kalau ya pun nak tolong orang kampung yang miskin, bagi la beg-beg dan uniform tu masa akhir tahun ini. Baru betul. Baru senang pilih saiz untuk kegunaan tahun depan. Budak-budak cepat membesar. Awat bagi masa sekarang? Sekarang masa tak kena.

Sekarang adalah masa Kementerian Pelajaran bantu orang kampung bayar Pakej Bayaran Tambahan merangkap yuran sekolah itu. Sekaligus untuk Derma PIBG. Bukankah kedua-dua bayaran itu 'wajib' bayar mulai penggal kedua persekolahan 2009? Aku jenguk-jenguk mak bapak sekarang semua komplen bayaran berkenaan. Dulu mansuh Yuran, pi bubuh pulak Pakej Bayaran Tambahan. Harga lagi tinggi untuk yang di luar bandar. Paling koman pun, RM33.50. Hah! Sekaranglah masanya. Lagi bagus, tolong bayar sekali untuk semua ibu bapa di seluruh Malaysia. Muahaahaha.. barulah Kerajaan yang "Rakyat Diutamakan".

Hrm.. siapalah kontraktor pembekal uniform & beg sekolah tu ye?.. Banyak parsen aaa Muhyiddin & Mustapha? Ada la kot sikit-sikit.. tak gitu? Kih kih. UMNO memang Kartun.

0 comments:

Post a Comment