LHDN Nak Dikorporat? Siapa Mangkuk Itu?

Apa ke jadah ni?

LHDN Dicadang Jadi Satu Badan Korporat

KUALA LUMPUR, 6 Julai (Bernama) -- Seorang Senator mencadangkan pada Isnin agar Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dikorporatkan bagi membolehkan ia melaksanakan tugas dengan lebih cekap dan berkesan.

Senator Datuk Akhbar Ali berkata jika LHDN dapat diperbadankan dan tidak di bawah seliaan Kementerian Kewangan, agensi itu mampu menguruskan kewangan serta merangka organisasi sendiri tanpa perlu merujuk kepada kementerian terlebih dahulu.

"Jika LHDN diperbadankan, segala pengurusan kewangan, penambahan kakitangan dapat dilakukan oleh LHDN sendiri tanpa perlu meminta kuasa daripada Kementerian Kewangan dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), ia juga dapat menjimatkan masa tidak perlu memohon dan menanti dari dua pihak pula, sebaliknya LHDN diberikan kuasa untuk melaksanakan sendiri," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Lembaga Hasil Dalam Negeri (Pindaan) 2008 di Dewan Negara di sini.

Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDM) adalah agensi utama memungut hasil di bawah Kementerian Kewangan.

LHDN ditubuhkan di bawah Akta Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia 1995 untuk memperoleh lebih kuasa terutama dalam bidang kewangan dan pengurusan kakitangan bagi meningkatkan kualiti pentadbiran percukaian.

Akhbar berkata dengan pemberian kuasa (hak kepada LHDN) bagi menguruskan kedua-dua perkara berkenaan, LHDN akan dapat meningkatkan tugasnya dengan lebih cekap dan berkesan.

"Kalau LHDN sudah diberikan kuasa, maka agensi itu akan menjadi lebih cekap, memandangkan LHDN mempunyai sumber-sumbernya sendiri yang boleh dikawal. Jadi jika dia nak minta tambah kakitangan, dia doleh uruskan sendiri tak perlu ke kementerian atau JPA yang memakan masa yang lama untuk diselesaikan," katanya.

Persidangan Dewan disambung esok.


Siapakah pencadang itu? Dia nak Lembaga Hasil Dalam Negeri mula berorientasikan keuntungan? Ada ka badan korporat dalam dunia ini yang hanya buat 'social obligation' - berkebajikan tanpa 'profit taking'. Habaq mai..

Mula-mula nak dapat 'kuasa' - konon nak urus 'human resource' sendiri - lepas tu nak 'urus kewangan sendiri' .. lepas tu apa? hah! penaik cukai gila babi - sebab nak untung. Yang mampus - rakyat, para pembayar cukai. Ini bau bukan macam 'Belanda nak minta tanah' tapi macam 'Israel nak rampas tanah'!

Pada aku, sebagai seorang Senator - Akhbar Ali ini patut buat cadangan lain yang lebih baik. Bukannya cadangan kartun sebegini. Jenis nak manipulate duit.. perangai UMNO sejati.

Siapa Akhbar Ali ?? Latarbelakangnya: Bendahari UMNO Jasin; Setiausaha Akhbar Ketua Menteri Melaka; Pengarah Eksekutif, Direktorat Pelaksanaan Negeri Melaka; Pengurus MAIM Travel, dan Pengarang 'Melaka Hari Ini'.

Nak tahu siapa dia, jawatan dia - baca di sini, apa Harakah kata pada bulan Ogos 2008. DAP pun bangkang dia jadi Senator dulu.

Bila aku teringat Jasin, aku teringat sorang Ahli Parlimen 'terkenal' - Si Mohd Said Yusuf (sebelum PRU 2008) yang marahkan Jabatan Imigresen sebab kantoikan kemasukan kayu dari Indonesia. Suruh kakitangan awam 'tutup sebelah mata'. Kepala hotak depa. Haram jadah.

2 comments:

  • SIAPA LA MANGKUK AYUN YANG CADANG IDEA SAMPAH DAN BULLSHIT TU? BENGONG PUNYA MANGKUK AYUN.
    CADANG DIA TU GERENTI NAK SAPU HABIS DUIT LHDN... TAU SANGAT DAH... NAK KORPORAT PUN KORPORAT LA YANG LAIN YANG BETUL2 BERI MANFAAT KEPADA RAKYAT. CUKAI BERTAMBAH...SERVICE TAK BERUBAH... KIRIM SALAM PADA DOL MANGKUK AYUN YANG PANDAI-PANDAI DAN GATEI MULUT BERI CADANGAN "SAMPAH" TU... CUKUP DAH YANG ADA SEKARANG INI PUN DAH CUKUP "BAGUS" (YE KE???)

  • Gila babi punya senator. Semua benda nak dikopratkan. Tengok TM dah diswastakan, internet masih tak laju2. MAS rugi jta2. Bail up pakai duit rakyat. TNB rugi juta2. Ckp rugi, tapi pesaing x ada. Dengar2 hospital pun nanti kena dikopratkan. Mati org kampung bayar bil. Apa nak jadi dengan kerajaaj hari ini?

Post a Comment